blog implicat

carti filme muzica idei polemici

oximoroane cu minoritati sexuale

Lecturez programul celui de-al 12-lea festival al comunității LGBT din Moldova „Curcubeul peste Nistru”. Pentru ziua de duminică, 19 mai, aceștia au fixat un marș, undeva în țară (locul n-a fost precizat).
Acțiunea a fost întitulată, pompos, ”Marșul LGBT pentru valorile tradiționale”.
Unii creștini s-au revoltat deja, cum ne-am și așteptat.
Eu mă amuz.
Chiar așa, “LGBT pentru valorile tradiționale”?
Asta e ca și cum feministele ar face un marș în sprijinul familiei patriarhale, iar creștinii ar protesta împotriva încălcării dreptului ateilor de a se opune construcției de biserici...
Dragi concetățeni cu orientare sexuală diferită, ar trebui să vă asumați întîi de toate caracterul netradițional al identității voastre: faptul că ați fost persecutați întotdeauna, adică tradițional, faptul că nu vi s-a recunoscut normalitatea și ați fost considerați mereu ca fiind degenerați și devianți, faptul că majoritatea religiilor monoteiste au fost scrise și tălmăcite împotriva voastră etc.
Prea puține valori din cadrul celor ”tradiționale” vă sînt favorabile.
Dacă v-au fost recunoscute drepturile egale cu ale altor cetățeni și protecția împotriva anumitor forme de discriminare și tratament inegal, atunci fiți sigur că lucrul acesta nu a fost făcut în numele valorilor tradiționale.
Ci în numele unei idei noi, adică netradițională, de umanitate care vă include în premieră și pe voi!
Înțeleg că doriți să jucați mingea pe terenul de bătaie al tradiționaliștilor și să vă demonstrați atașamentul egal pentru valorile pe care ei le numesc tradiționale.
Doar că, în acest caz, le lăsați lor decizia în privința regulilor jocului, adică definirea valorilor tradiționale și a criteriilor de incluziune/excluziune au unor grupuri din această tradiție. Iar ei, se știe, nu sînt foarte incluzivi.
De ce nu v-ați apuca de capul ideii de tradiție în genere și de categoria ”familie tradițională”? S-ar vedea că ”familia tradițională” există în temei pe hîrtie și nicăieri în realitate.
De ce nu ați face o analiză socio-economică comprehensivă a instituției familie în Moldova contemporană prin intermediul căreia să arătați că aceasta e în criză, dar nu din cauza politicilor tolerante față de minoritățile sexuale ci mai din cauza politicilor reproductive austere (eufemism pentru lipsă) ale statului, din cauza imigrației masive, a lipsei de sprijin pentru familiile tinere, a stării economice precare a țării?
Adică, s-o spuneți pe șleau: starea proastă a demografiei în Moldova se datorează întîi economiei, apoi culturii.
Update: Să fie ”tradiția” și ”valorile tradiționale” noile mitologeme locale după ce încrederea în ”progres” și ”nou” s-a dizolvat?
Update 2. Victor Druță, foarte ironic și exact: Tradiția în Moldova nu poate fi dată jos de pe piedestal, e sfântă, strămoșească, mioritică. Deci lgbt-ii vor merge la paradă în costume populare, cu căciuli și ițari și opinci.
Update 3. Vreau mult să fiu înțeles corect: susțin în mod absolut drepturile minorităților sexuale, inclusiv dreptul de a întemeia familii și a adopta copii. Mi se pare însă cumva problematic că comunitatea se teme să-și asume ideea că ceea ce construim acum în Moldova, în toate domeniile, de la 1990 încoace, e o idee nouă, un proiect social inedit pe care ni-l asumăm și în care, pentru prima oară și netradițional, încercăm să găsim loc pentru fiecare. Un lucru pe care marșul sub steagul valorilor tradiționale îl ignoră…
Dar s-ar putea ca eu să nu am dreptate.
Update 4. Ar trebui să mai declar aici încă un motiv de nemulțumire în legătură cu acest apel la ”tradiție” – el contribuie la legitimarea tradiției drept sursă bună de inspirație și justificare pentru toleranță. Nimic mai nepotrivit, consider eu. Tradiția este anume cea care a furnizat ”îndreptățiri și scuze” pentru oprimări de tot felul: etnice, religioase, sexuale. Tradiția e, la limită, cea care trebui constestată, cea căreia ar trebui să i se ia statutul de criteriu absolut. Robia a fost ”tradițională”, la fel și ”antisemitismul” și rasismul. Am scăpat de ele anume în momentul în care am pus la îndoială autoritatea tradiției.

Previous

scurt despre un protest

Next

razboiul al doilea mondial nu a avut loc

10 Comments

  1. Drag cetăţean Vitalie Sprânceană, eu nu ştiu care sunt valorile dumitale tradiţionale, poate ar fi religia, poate ar fi persecutările, poate ar fi chiar patriarhatul, vă priveşte. Valorile mele sunt respectul, familia, dragostea, inteligenţa – şi toate acestea sunt suficient de tradiţionale. Sau aţi găsit în denumirea marşului ceva de felul “LGBT în spriginul tuturor valorilor considerate tradiţionale în Moldova”? Lăsaţi demagogia şi nu o faceţi pe filosoful 🙂 Să vă fie de bine!

  2. Draga Angela, ati gresit tinta…
    Total.
    Sper ca nu e nevoie sa aduc certificate de “atitudine buna” fata de minoritatile sexuale…Pentru a face un sumar: le sprijin cu ambele maini si picioare si daca veti cauta pe google si pe acest blog veti vedea ca am scris mult in apararea minoritatilor sexuale si foarte mult pentru aprobarea Legii Egalitatii de Sanse…
    Acum despre critica mea: eu nu cred ca e o buna strategie sa marsaluiasca sub drapelul “valorilor traditionale”. inteleg intentia dar cumva consider ca aduce mai multa tensiune decat contribuie la intelegere…
    “valorile traditionale” reprezinta arma cu care ortodocsii moldoveni lovesc in capul oricui pe care ei nu-l plac. e o arma redutabila pe care o folosesc de zeci de ani (au folosit-o impotriva evreilor, romilor etc)…
    arma asta nu trebuie intarita ci deconstruita si demontata…
    investigata critic in primul rand pentru a se vedea in ce masura categoria “familia traditionala” mai descrie vreo realitate sau exista doar pe hartie.
    apoi accentuata ideea ca ceea ce construim acum, la nivel social, e o idee noua, un proiect social pe care ni-l asumam si in care se gaseste loc pentru fiecare…un lucru pe care marsul sub steagul valorilor traditionale il ignora…sper mult ca am fost inteles corect.

  3. Inca ceva, eu o sa merg la acest mars. Si o sa ma stradui sa-l apar de agresiunea “traditionalistilor…

  4. Vitalia, am recitit comentariu meu şi nu am observat nici un cuvânt care vă poate face să gândiţi că v-am ales drept ţintă. Aţi argumentat într-un fel cu care nu am fost de acord. Nu văd o problemă în folosirea şi modificarea armei ortodocşilor))) cu atat mai mult ca şi printre persoanele LGBT sunt creştini. Sunt curioasă să văd cum vor merge “creştinii” contra marşului pentru valori tradiţionale. Cred că eşti prea serios 🙂
    Angela´s last blog post ..Dragă Moldova, putem să ne pupăm puțin de tot?

  5. Scuze de greşeală dar sper să nu vă supere, am înţeles că nu suntenţi sexist)))
    Angela´s last blog post ..Dragă Moldova, putem să ne pupăm puțin de tot?

  6. sod

    “Deci lgbt-ii vor merge la paradă în costume populare, cu căciuli și ițari și opinci” – вот это супер.

    Щаранский хорошо написал – http://lev-sharansky2.livejournal.com/181229.html

    Еще чуть-чуть – и быть геем будет обязательно.

  7. sod

    Почему бы нам не узаконить инцест?

    Джереми Айронс против однополых браков

    http://www.newsru.co.il/rest/04apr2013/jeremy456.html

    Думаю что его просто порвут на тряпки за то, что выразил свое мнение, отличное от “политики партии”.

  8. sod, ziceti aiureli… Incestul e probabil unica relatie pe care majoritatea culturilor, cu medicina sau nu, o interzic…
    Jeremy Irons e actor, nu antropolog asa ca alegeti pe cine credeti.

  9. sod

    “Jeremy Irons e actor, nu antropolog asa ca alegeti pe cine credeti”
    Ну какая разница что Джереми Айронс не антрополог? А ведь вы вместо того чтобы подумать над созданной ситуацией просто отмели неудобный вопрос.

  10. e diferenta mare, daca era antropolog stia ca incestul e interzis aproape in toate culturile si nu-si permitea sa vorbeasca dupa ureche. nu e antropolog deci a vorbit aiureli.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén