opera cu fantome

 

Între o serată de jazz cu Trigon şi Geta Burlacu (mersi Geta că n-ai venit, zice lumea) şi o gală a unei emisiuni muzicale pop am ales a doua variantă… Am regretat, sigur.  N-aveam ce căuta acolo dar am obţinut două invitaţii şi cum nu e frumos să refuzi darul (a se căuta Marcel Mauss), mersei. Întrunirea muzicală a avut loc la Teatrul Naţional de Operă şi Balet, acolo unde, între spectacolele de balet şi operă, mai cântă Nicolae Guţă, Anastasia Lazariuc şi toată gloata interprecilor moldoveni… „Fantoma Operei”, căci aşa se numea gala în cauză, a fost doar o fantomă… care n-a bântuit prin culise, ci a stat cuminte lângă regizorul de sunet, omul principal al concertului. De ce?

Pentru că doar el avea minicd-urile cu fonogramele tipilor care urmau să ne înşele că, de fapt, cântă. „Ghiduşia” a ieşit la iveală în momentul când urma să aterizeze în scenă un solist rom/ţigan şi nu se găsea nicăieri cd-ul lui… regizorul de sunet a ţipat din sală: Păi, ei nu mi-au dat fonograma, destrămând şi aşa puţina vrajă a spectacolului, prins între perle lingvistice de genul „laureat a peste 6 premii”…

 „Copiii locotenentului Schmidt” (cum ar veni, impostorii cu microfon, de la Ilf şi Petrov citire) s-au isprăvit prost cu totul… Urmaşii (oare?) ai formaţiei Noroc, Alexandru Cazacu, Irina şi Anatol Bivol, s-au isprăvit atât de bine cu canto-ul pe fonogramă, încât, în unele momente, nici nu se mai sinchiseau să ascundă găinăria reuşind să „scoată” din chitară sunete extraordinare chiar atunci când n-o aveau la mână… Altfel, Queen răsuflat, ceva dive latino… Nu mă aşteptam să aud muzică nouă, nici mari inovaţii, dar tot mă gândesc că potenţialul dezvoltării muzicii pop în Moldova nu stă în:

– copierea/reproducerea unor şlagăre străine. S-a cam fumat chestia asta. Am mari îndoieli că fătucile ce cântă în draci latino şi Lopez se deosebesc prea mult, din punct de vedere al statului şi „măiestriei”, de interpreţii anonimi ce cântă karaoke după 2-3 pahare…

– continuitatea unor „teme” şi „abordări” în cheia estradei sovietice (care s-a integrat atât de minunat în yeye-ul occidental, dar şi dulcegăriile teen) de genul: m-ai privit şi vreau să fiu a ta, nu pot fără tine, o să mor de dorul tău, m-ai rănit ş.a.m.d. ar fi loc pentru inovaţie: ceva muzică de protest: un rap moldovenesc, vre-un nou gen nonconformist de genul etnorock (nu cel tip salată al Zdob şi Zdub), balade sau haiku cântate (a se vedea/citi/copia experienţa lui Pavel Stratan, care a reuşit să inventeze un gen propriu, situat la limita etno/rock/folk)…

Tare mi-e teamă că pseudodivele glamour ale Casinoului Muzical nu reprezintă „revoluţia muzicală” moldovenească….

 

 

21 thoughts on “opera cu fantome”

  1. nu sunt un meloman convins dar nici un diletant in ale artei nu ma consider. am si eu anumite rezerve fata de fenomenul fonogramelor, dar nu pot sa nu accept (cu unele exceptiei, poate) utilizarea imprimarilor “negative” de catre interpretii nostri! cred insa ca ai fost prea dur deja din primele cuvinte pe care le-ai postat pe blog… o fi poate muzica noastra prea retrograda, insa nu cred ca e cazul sa o desconsideri pe geta burlacu, una din putinele interprete de muzica serioasa, care este apreciata de public! nu, nu sunt un fan sau un protector al ei, dar am reusit sa cunosc mai bine activitatea ei in ultimul timp si inclin sa cred ca nu ai dreptate…
    cat priveste ceilalti artisti pe care i-ai “pomenit” nu consider ca sunt chiar atat de amatori sa nu poata interpreta o piesa fara fonograma… dar cum iti inchipui tu fratii Bivol sau o Anastasie Lazariuc, cantand fara un fundal sonor?… ei bine, in privinta lui Alexandru Cazacu e un pic discutabila prezenta fonogramei, dar nici recitalurile sale nu se pot baza exclusiv pe sunetele de chitara…

    Reply
  2. “s-au isprăvit atât de bine cu canto-ul pe fonogramă”

    ISPRĂVÍ, isprăvesc, vb. IV. 1. Tranz. şi refl. A duce sau a ajunge până la sfârşit, a face să fie sau a fi gata; a (se) termina, a (se) sfârşi, a (se) mântui; a (se) înfăptui, a (se) realiza. ♢ Loc. adv. Pe isprăvite = aproape de sfârşit, pe sfârşite. ♢ Expr. (Tranz.) Am isprăvit! = nu mai stau de vorbă! Isprăveşte odată! = taci! termină! (Refl.) S-a isprăvit = a) ai dreptate, aşa e; b) nu mai e nimic de făcut. 2. Tranz. A face să se prăpădească, să dispară. ♢ Refl. S-a isprăvit cu el. – Din sl. ispraviti.

    Reply
  3. dinnis, nu condamn categoric utilizarea fonogramelor, ma deranjeaza altceva: lipsa de continut muzical si preluarea unor slagare straine… altfel, Geta Burlacu nici n-a binevoit sa vina la concertul la care a fost anuntata prezenta ei..e pacat (e vorba de concertul de la Filarmonica)…
    nata: verbul “a (se) ispravi a fost utilizat in ultimul sens: A face să se prăpădească, să dispară
    🙂

    Reply
  4. Ţi-ai pierdut timpul în zadar!
    Mai bine mergeai la TRIgon, oricum e cea mai bună ofertă pe care o poate oferi rahiticul show-biz muzical moldovenesc…

    Deşi, dacă e să mă gândesc la ce am ascultat la Ethno Jazz Festival 2008 – TRIgon e cea mai inovativă trupă de jazz din întregul areal românesc…Dacă am dat-o în bară, aştept să fiu contrazis!

    Vladimir B.s last blog post.."Ziarul de gardă" expus la galeria Brâncuşi

    Reply
  5. Vladimir, n-ai dat-o in bara..eu am dat-o in bara… de fapt ma programasem sa merg la Trigon, cand am obtinut 2 invitatii la acea “Fantoma a operei”… am decis sa merg acolo, pentru a ma convinge inca o data ca nu am ce cauta la asemenea “colhozuri muzicale”. pe de alta parte, am mai mers pentru ca am fost la multe concerte Trigon anterior, acum, la sarbatori ei au cantat mult (si gratis) la Filarmonica, la sala cu orga…am dorit un refresh muzical… n-a iesit

    Reply
  6. Chestia e că şi eu cunosc TRIgon de mai bine de un deceniu…dar o spun fără ocolişuri: e tot ce poate fi mai bun la noi, tocmai pentru că Ştefaneţ este un autentic creator, ştie să se re-inventeze ca nimeni altul…schimbă echipa, ritmul, compoziţiile, e în permanentă fierbere, şi asta îl face autentic, cu adevărat creator…Deci, regret şi eu că nu sunt pe acolo, să-i mai fi auzit încă o dată!!! May be next time…

    Vladimir B.s last blog post.."Ziarul de gardă" expus la galeria Brâncuşi

    Reply
  7. Interesant, si pe mine m-am mirat “ispravit”-ul, eu cred ca l-ai folosit in sens de “s-au descurcat”, de la rusescul “spravit’sya”, altfel nu prea are sens.

    In rest, Trigon poate fi consumat si de trei ori pe saptamana, face bine 🙂

    decolteus last blog post..Bruneta focoasa, caut…

    Reply
  8. 1. daca tiganii – care au dansat si care au faima de artisti, totusi – au gresit minidiscul, prezentand regizorului un pozitiv, asta inca nu inseamna ca toti interpretii au cantat cu pozitive.
    2. la concert au participat doar interpreti care canta live, majoritatea lor fiind premianti ai mai multor concursuri – nu doar la Chisinau – concursuri care nu au fost enumerate in scena din lipsa de timp.
    3.gafele tinerei interpete Alexa, atatea cate au fost, le voi depista montand concertul pentru emisiune. acum chiar nu cred, pana cand nu aud personal ca a zis „laureat a peste 6 premii”. si, stii de ce? pentru ca esti…(sa zic “malitios”?)
    mai greseste lumea si pe la case mari, nu?
    4. din repertoriul international au fost… cred ca 4 piese, inclusiv piesa din Fantoma de la Opera, inclusiv melodia de incheiere, interpretata si anul trecut si pe care o vor interpreta la fiece spectacol de gala sapte dintre interpetii-jucatori ai proiectului meu.
    5. Livica Stirbu-Socolov si Victor Balan au cantat superb. Si, nu doar ei.
    6. A fost o singura piesa “latino”, care este chiar a interpretei, scrisa pentru ea, adica. E vorba de Angelina Corjan – o excelenta pianista, care si-a luat recent masteratul, care are premii peste premii (si pentru compozitie, si pentru voce…)
    7. Am ales “la sange”, piesele, cum fac si in emisiunile mele, de unde am avut de ales.
    8. Am daruit brate de bilete, scopul proiectului meu fiind promovarea lor, nu imbogatirea mea. Pe viitor voi avea grija cui daruiesc.
    8. E usor sa scuipi.

    sylvis last blog post..13 decembrie trebuie să fie o zi cu succes

    Reply
  9. 9. e usor sa scuipi, aveti dreptate, dar nu vad o problema sa zici ca ceva e putred, cand chiar e putred.
    8. pe viitor ati putea proceda precum Voronin – sa invitati doar “presa prietena”. Succes!
    6. daca ati citit postul meu, veti fi observat ca ma deranjeaza mai ales lipsa de consistenta (sens, atitudine, mesaj) a unor piese…deci nu latino e de vina…
    3. nu sunt malitios, doar am luat act…
    2.1. am stat chiar langa regizorul de sunet si am vazut toate minidiscurile interpretilor, cum le sorta, am prins ceva “probe” chiar…
    In rest, succese. Va urez doar succese

    Reply
  10. ai calomniat, “pana una-alta” (ce aminintator suna!). am salvat textul tau. cand voi avea timp si chef, poate ca iti voi raspunde pe blogul meu (care e un jurnal, nu un blog “cultural”). “fatucile” , “pseudodivele”…

    ce pot sa spun, daca esti “atat de bine documentat/informat/instruit”, incat nu te-a atins – cel putin! – prestanta Anei Cernicov?!

    deocamdata, iti las – tie, si celor in fatza carora ai aruncat cu pietre – doar cateva probe contrarii: http://casinomuzical.wordpress.com/2008/04/28/casino-muzical-livica-stirbu-socolov-dumitru-slapac/

    http://casinomuzical.wordpress.com/2008/03/11/catalina-rusu-cu-scuter-sau-pe-scut/

    sylvis last blog post..13 decembrie trebuie să fie o zi cu succes

    Reply
  11. inca ceva (dupa care promit sa tac): stiam ca Serban Axinte va trece pe la Stare de Urgenta, mi-am zis ca ar vrea, posibil, cineva de pe acolo sa il auda cantand in scena. iata cum a ajuns la tine “darul” (a se citi: “biletele”). nu ai de spus ceva si de ei, cumva? un cuvant de lauda, nu?
    stii ce greu e sa iasa in lume, ca sa fie apreciat, un talent muzical? stii cat costa? oare, in locul “glamurului” care ti-a facut rau, ai fi preferat sa vezi in scena… “fatuci” (vorba ta) neingrijite? iti imagiezi, oare, ca unii interpreti au fost adusi in scena doar pentru ca numele altora – veritabile talente – inca nu spun nimic celor ce aveau sa procure biletele? din ce cont, din ce bani crezi ca exista proiectul meu? stii cat de “usor” imi e? ce revolutii faci tu? eu, de ex., m-am bucurat, recent, cand am vazut la NIT o interpreta lansata la Casino Muzical, corectandu-l pe taica-sau, cand acesta a spus “nu dovedim” in loc de “nu reusim”. nici tu nu stapanesti prea bine, inca, limba romana…
    da, locuim intr-un mediu dezavantajant… si, cel mai usor e sa… peiorezi, cum ai facut in textul de mai sus.

    sylvis last blog post..13 decembrie trebuie să fie o zi cu succes

    Reply
  12. silvia, nu pot sa-mi pun cenusa in cap doar din motivul ca nu-mi place muzica “proiectului” tau…am zis ca, in mod aproape sigur, fetele astea nu sunt viitorul muzicii moldovenesti si nici speranta schimbarii. atat.
    so, nu e atac la persoana, nu e venin, e o opinie, cred, argumentata…
    sorry…

    Reply
  13. Come on, fraților! Despre ce discutați aici? Oare chiar nu există subiecte mai delicate, mai presante care să merite timpul și neuronii? Ai primit un bilet gratis, dragă Vitalie, și acum erai obligat să scrii frumos, encomiastic, cuminte…Îmi vine să vomit!!! Sunt sătul până peste cap lăutărismele astea de două parale calpe…
    Chiar nu e cayul să-ți pui nicio cenușe-n cap, ai dreptul la opinie, și o poți exprima după bunul plac pe propriul blog, și nu numai…cui nu-i place…get out!

    Vladimir B.s last blog post.."Racla de lumină"

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.