religioase

Preoții ortodocși care oficiază servicii religioase în armată vor grade militare. Bănuiesc că de ofițer. Că nu le ajunge gradul de ostaș al Domnului. Epoleții de locotenent al Armatei Moldovei sunt mai lucioși. Și pachetul social e mai atractiv.

Sper că cei care slujesc la Bisericile de pe lângă universități nu vor grade științifice. Ori cei care împart cuvântul Domnului în pușcării nu vor pofti și ei termene de detenție. Sau bastoane de gardieni.

# # #

Mitropolia Moldovei are probleme. Grave. Cu sinceritatea. Mai exact cu lipsa ei. După ce, prin gura oficială a unor slujitori ai ei se arată înfricoșată că Moldova ar putea să se umple cu musulmani (și de aia se opune cu toată vlaga), prin altă gură oficială se îngrijorează că creștinii din Turcia se confruntă cu discriminarea și că noua Constituție turcă, adică musulmană, ar lăsa prea puțin loc minorităților religioase non-musulmane.

Cuvintele ce sună pe tărâm moldav precum un blestem liberast – discriminare, lipsă de toleranță, minoritate religioasă, compromis, drepturi, cetățeni și drepturi ce decurg din plata impozitelor, egalitate în drepturi – în  comunicatul Mitropoliei cu privire la creștinii turci oropsiți par o muzică dulce.

Semn că Biserica Ortodoxă știe să se poarte și să vorbească omenește, dar nu vrea. Știe conceptul ”drepturi ale minorităților” dar se face a-l uita.

# # #

Tot în delta ipocriziei. Altă baltă. Una a confesiunilor minoritare. Se știe că Consiliul Municipal Bălți a adoptat o decizie prin care interzice propagandă homosexuală pe teritoriul municipiului. Și a mai și declarat municipiul Bălți drept zonă strategică ortodoxă. Mitropolitul s-a arătat bucuros că Bălțiul devine o zonă ”curată”. Cei care au văzut urme de rasism și eugenie în grija pentru curățenia ”corpului social” au minte teafără. O hotărâre care încalcă în mod flagrant normele constituționale cu privire la egalitatea cetățenilor în drepturi, indiferent de sex, origini, limbă, religie.

Reprezentanți ai comunității non-ortodoxe nu încap în piele de bucurie că ortodocșii se iau de cei cu altă orientare sexuală. Un baptist harnic nevoie mare se bucură de decizia autorităților locale de la Bălți  (ce mai, o iau în cap homosexualii, iar dușmanii dușmanilor mei îmi sunt prieteni, până una-alta). Tot el, caută rapid nod în papura Constituției să găsească motive suplimentare de hărțuire a celor loviți.

Ceea ce nu văd (adică ei puțin întrezăresc, dar își zic că-s stăpâni la ei acasă) minoritățile religioase non-ortodoxe e că BOM tocmai testează un mecanism – cel al unei presupuse autonomii locale (vreo 10 localități au proiecte din astea pe rol) ce forțează nota constituțională și care, dacă va funcționa (adică dacă neghioaba Curte Constituțională își va închide ochii), va fi aplicat și în cazul cultelor non-ortodoxe.

Cum ziceam: evangheliștii moldoveni participă activ la făurirea lanțurilor cu care le sunt legate gurile și drepturile.

post publicat pe Vox Publika.

10 thoughts on “religioase”

  1. Si necazul celor cu orientare sexuala non-ortodoxa nu e doar atitudinea biseriici. Problema e mai cu seama inradacinata in atitudinea celor in jurul carora ei traiesc: a oamenilor de la bloc, de la magazin, de pe strada, etc. On s’en fiche de l’eglise. Irespirabil e ca nu poti sa mergi sa cumperi o paine fara a incasa cateva in mecla, ca sa exagerez un pic. Iar biserica nu poate decat sa juiseze: inconstientul populatiei fiind asta (anume al unei fobii sexuale particulare) ea poate sa tenteze actiuni de ordin legal si sa spere la un castig de cauza.

    Reply
  2. Idem pentru aia minoritari non-ortodocsi: cine ii sufera? Nimeni. Iar aceasta tonalitate afectiva e terenul de joc pentru BOM, boom: casser les jambes.

    Reply
  3. @B, acu niste vreme in urma la TV-uri era citat un sondaj care masura ca 80 si multe procente din moldoveni nu si-ar dori un prieten homosexual, 90 si ceva procente nu ar bea apa din cana din care a baut un homosexual, si aiureli din asta. Ma intrebam atunci care-i treaba cu o tara care nu se sfieste sa fie prietena cu hoti, preacurvitori, minciunosi, si alti “incalcatori” de legi biblice, da uite pentru homosexuali, care-s pomeniti in treacat, hop si atata ura…Bun, ca imi dau seama ca nu se inspira anti-homsexualismul moldovean din Biblie, asta e doar pretextul.

    Reply
  4. Interesant 🙂

    Don’t know, probabil e legat de fenomenul saraciei: la saracie furi, furam toti, deci ne toleram. Preacurvesti, ca te plictisesti la un moment dat de acelasi cur vazut zi de zi.

    Uite ca homo nu devii cand esti sarac, si nici cand te-ai plictisit de aceeasi borta… E o limita mai obscura 🙂

    Reply
  5. Eu is indignat de ipocrizia institutiei Bisericesti care face mult ca aceasta intoleranta – pe care n-o cred “inradacinata” nici incorporata genetic in vreo matrice a neamului – sa fie perpetuata. Subliniam cu tristete cele doua fete opuse ale Bisericii, una pentru “interior” – aparatori ai traditiilor, fundamentalsiti, si alta pentru exterior – drepturi pentru minoritati, etc. O retorica duplicitara, una de partid politic par excellence…
    Ma gandeam zilele astea la aparitia unui soi de ecumenism “from below”, adica de jos – ca bisericile crestine, majoritare si minoritare, in pofida diferentelor doctrinare oficiale, gasesc neoficial cai de convietuire si colaborare – agenda anti-musulmana, cea anti-avort. Acum ma gandesc ca teza trebuie revizuita – e si ecumenism dar e si intoleranta tot de jos…Si se coc procese interesante…Biserica ortodoxa pare sa fi inteles ca sprijinul ei pe loc, in regiuni si orase, e mai eficient si mai masiv decat cel din centru, din capitala…Si va bate probabil mult glod ca sa scoata abuzuri cu fata “democratica”…

    Reply
  6. Totusi problema nu e in Voronin, ci faptul ca Voronin e posibil… Si problema e cu atat mai mare cu cat e vorba de Moldova, unde discursuri de acest gen nu au un ecou critic. Sau daca au, e infim… In Moldova e atata ambiguitate incat iti este imposibil, ca simplu cetatean, sa discerni graul de neghina. De unde si un capital enorm pentru manipulare (vreau sa spun: unde nimic nu e clar, poti sa manipulezi linistit).

    Reply
  7. B.,Voronin e posibil, la fel cul a fost posibil Berlusconi in Italia sau Bush in America. Asa-s vremurile, schimbatoare, de fac sa incapa clovni la Casa Alba (acolo unde anterior FDR a refacut o tara), sau clovni la Paris (pe locul lui de Gaulle). Voronin nu e deci o fauna rarisima, este un fapt normal la politicii p(r)ostmoderne – societatea spectacolului. El asta stie, asta face.
    Ai dreptate in privinta absentei unor discursuri critice. Venirea la putere a Aliantei a insemnat bunaoara “pacificarea” societatii civile a carei unica functie anterior era anti-comunismul. Acum tace, ca-s “democratii” la putere. Adica a fost ideologica, la fel ca toate institutiile. Trist? Hilar.

    Reply
  8. E greu să fii ignorant, dar agresiv în declarații și să nu știi că în Moldova NU EXISTĂ populație nativă musulmană, pe cînd în Turcia EXISTĂ asemenea populație.
    A nu lua în considerație aceste aspecte înseamnă să scrii prostii în continuare sau să folosești minciuni în calitate de argumente și balade de speriat muște.
    Tipic pentru așa zișii “democrați”.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.