(r)evolutii sexuale

Întâmplarea m-a întâlnit cu imaginea de mai sus într-un loc neașteptat: suplimentul pentru copii Kids al revistei „Aquarelle“…  O ilustrație nevinovată a unei rubrici populare: să ajutăm fetița Dașa să-și aleagă un costum potrivit pentru diverse ocazii: sport, petrecere, plimbare în parc cu prietenii (după cum arată tipa, sunt sigur că nu doar copiii, ci și tații lor ar ajuta-o cu plăcere pe Dașa să rezolve “marea dilemă”)…

Mă îndoiesc că băieții de 10-12 ani vor trece cu brio testul de (ne)fornicație la vederea Dașei, și, din punctul de vedere al unei maturizări sexuale pe cale de a se începe/sau în evoluție, în nici un caz finisată, prezența unei Dașe de acest tip, înțeleasă cumva în revistele pentru adolescenți și tineri, este condamnabilă în paginile unor publicații pentru copii. Mai mult decât un accident nefericit, faptul mi se pare un simptom – cel al unor mutații survenite în economia și discursul sexual al societății – deplasarea pragului.

Putem identifica două dinamici ale pragului sexual:

Una calitativă: Sutienul și chiloții, prin expunerea lor publică își pierd calificativul “intim” și devin accesoriu vestimentar normal, un fel de blugi/rochie, ceva mai deocheată. Prin scoaterea lor din starea de ascundere (esența intimității) acestea sunt de-erotizate (desexualizate) fiind trecute în regimul normalității vestimentare, și de ce nu, într-un viitor plauzibil, să devină haine de zi cu zi… Un nou raport cu nuditatea fiind astfel construit, Dașa în chiloți și sutien nu mai reprezintă o imagine sexuală, ci o fotografie personală acceptabilă. Prin impunerea publicizării, intimitatea este abolită, retrasă: corpul  Dașei este asexual (în sensul că nu este sexual în mod clar)…

E un pas logic firesc, în continuarea regimului vizibilității explicite, Zeitgeistul insistent al epocii noastre (în aceeași linie: invenția prim-planului în filmele erotice – camera trebuie să fie cât mai aproape, cât mai “în temă”, imaginea – cât mai detaliată, dispariția părului pubian din zona normalității sexuale, considerat atribut normal al corpului, acesta este anihilat din “zona de front”, nu din rațiuni igienice, ci din motive de vizibilitate – spectatorul trebuie să vadă totul, să obțină garanția contactului între organe, această dispariție a podoabei capilare pubiene din pop-porn se referă atât la bărbați, cât și la femei).

Există o limită a regimului vizibilității? Se va opri aceasta la organele sexuale tradiționale sau va merge direct la țesuturi și citoplasmă (să fie oare departe ziua când punctul cel mai erogen al partenerului va fi celula în procesul mitozei) sau la miliardele de pixeli pe centimetru pătrat de imagine fotografică/cinematografică astfel încât să putem percepe porii partenerului, sau straturile epiteliului?

Există o dificultate (o logică perversă) a acestui proces: pe măsură ce devin vizibile tot mai multe lucruri, rămân tot mai puține de ascuns, așa că, va trebui, ca să păstrăm un sens rezonabil al sexualității, să repornim un proces de disimulare…

Una cantitativă: asemenea imagini, 1-2 generații în urmă, erau considerate a fi potrivite/decente tinerilor în apropierea maturității: 16-18 ani. Bariera a fost scăzută: modul de a zugrăvi femeia pentru copii de azi coincide cu cel al maturilor de ieri. E o revoluție sexuală? Mă îndoiesc. Mi se pare prematură și chiar iresponsabilă această mutație. Prematură, pentru că nu e coroborată cu o ajustare a celorlate instituții: familie, școală, cutumă, astfel încât tânărul maturizat sexual oarecum forțat (Dașa – unul dintre instrumentele cele mai eficiente), este, în majoritatea cazurilor, un infantil din punct de vedere fiziologic și psihic. Defazarea și decuplarea etapelor riscă să producă decalaje în dezvotarea firească/coerentă a personalității copilului… Iresponsabilă, pentru că această energie sexuală este vărsată în gol: suntem gata oare, să coborîm pragul de vârstă de la care actul sexual nu se penalizeaza, să zicem de la 15 ani la 10-12? Ca rezultat al disonanței între sexualitatea timpuriu dezvoltată și instituțiile/ritualurile/procedurile sociale de dezvoltare/exprimare/rezolvare ale acestuia, sexualitatea se vede obligată să caute alte căi de sublimare: violență juvenilă, agresiune, izolare și sociofobie…

22 thoughts on “(r)evolutii sexuale”

  1. De asemenea cred ca trebuie sa mentionezi si faptul ca figura nu este una care reflecta realitatea; ma refer la proportii, la raportul dintre lungimea picioarelor si lungimea toracelui.

    Asa ceva poate sa creeze o imagine distorsionata a “corpului femeiesc perfect” si copiii vor incerca sa tinda spre ceva ce nu poate exista, sau ceva ce poate exista dar cu pretul sanatatii (probleme cu alimentatia, etc).

    Interesant, pentru copiii carei virste e facut acest “test”? Nu vad nici-o provocare intelectuala aici.

    Reply
  2. Matali n-ai fost la mari cu copchii? Acuolo undi stau fimieile in costum di baie? Shi vrai acu sa intierzaci copchiilor sa intrie pi plaja?

    Fornicatia o hi fost in ochii privitorului. Adic’ ai matali. Copchii au amu poze mult mai dashiuchiate pa internet si in reviste.

    Falsa pudoare nu rezolva nimic. Mai bine, daca v-ar duce capul ati face de mici copiilor nu doar informare-educare sexuala ci mai ales una AFECTIV-EMOTIONALA. Sa stie pustiul sau fata ca sexualitatea fara iubire este goala.

    Reply
  3. Alin a scris printre altele:
    “Sa stie pustiul sau fata ca sexualitatea fara iubire este goala.”

    Din tot comentariul tau se imte ca nu esti un om serios si nici pe departe parinte. Atata timp cat nu ai copii si nu intelegi din experienta impactul dur asupra educatiei lor, NU TE POTI PRONUNTA.

    La plaja este o despuiere care depaseste normele sanatoase. Noi cand mergem la plaja mergem sa ne bucuram de soare, nisip si apa, si in nici un caz nu mergem sa ne uitam dupa invizibilile costume de baie pe care femeile fara minte, le expun din plin.

    Cu cat costumul mai mic, cu atat mai putina minte.

    In ce priveste iubirea, draga om, nu inseamna sexualitate. Relatiile care se incep cu sexualitate NU REZISTA. iubirea de care vorbesti tu, este una animalica, demonica care implica NENASTERE DE PRUNCI, adica OMOR. Asta ca sa-ti vorbesc deschis la ipocriziile pe care le enunti.

    Doamne ajuta

    Reply
  4. papusa barbie a aparut cu mult timp inainte de dasha, barbie in costum de baie si barbie masculul de asemenea exista demult:)))))) textul dat l-am privit ca pe o constatare, mai putin ca pe o revolta:)))))

    dumitritas last blog post..caut de lucru

    Reply
  5. Probabil, este un curs firesc al lucrurilor – omul scoate paravanele de pe toate cele care-l inconjoară. Procesul “punerii la indoiala” îşi lasă amprenta peste toate zonele realităţii, inclusiv, şi cele mai intime. Dar, cred că “mecanismele de protecţie ” inevitabil îşi vor face loc şi vor reaşeza totul astfel ca să nu se deumanizeze sexul şi să nu se desexualizeze dragostea (vorbind în particular la temă).

    Acceleraţia tehnologică nu poate să nu producă modificări în zonele etice; problema este cu mult mai largă decît în aspectul abordat. Pînă la urmă omul ordinar poate să ajungă să confrunte o lipsă crîncenă de repere spunînd nu “că Dumnezeu a murit”, ci că “el nici nu a fost”. Cu toate acestea se poate vedea o dimensiune luminoasă în dialecita asta “cunoscut-necunoscut”. Anume: mutarea accentelor de interes de la trupesc la spiritual. Raţionamentul este simplu, omul ca şi orice sistem se află în dinamica, în expansiune, pentru a avansa este nevoie de o diferenţă de potenţial – de la “teritorii” cucerite, la cele necucerite. Odată fiind cotropită zona fizică, va rămînea o altă cale pe care va putea expansiona omul, cea intangibilă. Fireşte că aceasta poate avea loc numai în contextul unor “mutaţii” serioase în toate celelalte compartimente, dar tendinţa mi se pare a fi asta, bineinteles dacă nu va falimenta, în genere, acest proiect “divin” ? pre nume “homo sapiens”.
    În ce priveste Dana şi autorii ei – fac şi ei de pîine cum pot (bine că nu au dotat-o cu pansamente igienice sau nu i-au dezvoltat pectoralii mai vizibil). Este o “figură”a “glamurului” autohton cu toate aferenţele sale.

    Reply
  6. Toata povestea cu sexualizarea ca ascundere mi se pare o aiureala, nu vad un motiv real pentru egalitatea sexual=ascuns, prezenta ei mi se pare a fi mai degraba ceva zgura ramasa inca in constructia sociala din vremurile in care motoare azi perimate impingeau lumea.

    Zgura de care incet incet ne scapam.

    Reply
  7. Dao a scris: “Probabil, este un curs firesc al lucrurilor” Ce este firea?

    Nu, nu sta in firea lucrurilor. Aceste schimbari care pervertesc constiinta si in urma carora nu mai recunoastem binele de rau (adica pacatul de virtute), sunt demonice. Nu stau in firea noastra.

    Reply
  8. Da, si eu ma gindeam zilele astea la acest subiect si cam in aceiasi termeni… “Muza” mea nu a fost insa Dasa, din nefericire.
    Dimpotriva. In zona Budapestei in care stau sint multe case. Ei bine, acum ca e caldura mare, multe persoane – femei si barbati – ies in curti si se expun la soare in costume de baie. Unele persoane fac si topless – si sa nu-ti inchipui ca sint tocmai tinerele. Situatia e cam la fel si in buricul Budapestei, in Parcul Erzsebet (chiar in Deak Ferencz ter), unde exista si o fintina publica. De asemenea, cind am facut calatoria pentru vizitarea tuturor podurilor, nu mica mi-a fost mirarea sa vad chiar pe malul dunarii femei de 60 de ani facind topless, in vazul tuturor!
    Pe timp frumos, Budapesta devine o plaja imensa. Da, si eu consider ca asistam la o de-erotizare a corpului. Ceea ce nu cred ca e tocmai ok. Imi aduc aminte ca am citit cu mult timp in urma un studiu al unor cercetatori americani. Oamenii doreau sa afle care este efectul privirii corpurilor goale timp indelungat. Au luat subiectii si i-au pus sa priveasca filme porno. Dupa un timp, mai toti au declarat ca sint mai excitati la vederea unui corp semi-imbracat decit la vederea unui corp gol. De asteptat cumva, nu-i asa? Te saturi de ceea ce vezi tot timpul…
    Prin expunere / dezgolire orice mister, departe de a fi revelat, este distrus. Din pacate, cred ca generatiile viitoare nu vor privi dpdv sexual corpul doar lipsite de inhibitii (ceea ce e in general bine), dar si lipsite de apropierea misterului (ceea ce e in general rau).

    Andruskas last blog post..Dulceata de trandafiri

    Reply
  9. Pot sa spun ce înţeleg prin firesc. Evoluţia lucrurilor (nu în sens de îmbunătăţire, dar în sens de schimbare)poate fi privită din diferite perspective, una ar fi sa ne uităm la cele ce se întămplă ca la un rezultat determinat de un concurs de factori, oricare ar fi aceştea din punc de vedere al moralei. În acest sens orice nu s-ar întîmpla este firesc pentru ca rezulta din condiţiile premergătoare.

    Dar în cazul dat am avut în vedere puţin altceva, deşi sprijinit tot de acelaşi raţionament. E firesc că omul “expansionează”, expansiunea presupune negarea adevărurilor anterioare în favoarea altor, care vor fi negate la rîndul său. Orice tabu este determinat de o necesitate socială, rezolvînd anumite noduri ale coexistenţei. Viata în comun nu ar putea să nu se configureze altfel decît în termini antinomici : drept-strîmb, permis-interzis, etc. Dar acesta fiind în esenţă un echilbru stabil, se manifestă foarte volatil. Astfel, relaţia între aceste două dimensiuni este într-o permanentă regăsire – după fiecare detronare a unei interdicţii se configurează alta care va menţine diferenţa de potenţial între cunoscut şi necunscut. Toate vor reveni la locul lor (la a lor nu la cel care credem noi că este a lor ) şi dacă credeţi că este ceva aiurea în situaţia descrisă de Vitalie, întrebaţi teenagerii ce cred ei.
    “Cei învinşi au părerea lor despre adevăr. “

    Reply
  10. dude, in evu’ mediu taranii traiau clai gramada cate 10-20 intr’o coliba: nu doar ca pustii isi vedeau parintii unu peste altu – dar mamele obisnuiau sa’si masturbeze baietii ca sa nu mai urle, sa’i calmeze.

    zau nu te mai stresa in halu asta la niste aiureli nevinovate.

    + ca “revolutia sexuala” e consumata de 20 de ani: tot ce vezi azi sunt ramasite glossy, deturnate din scopul lor initial [gen tricourile cu lenin sau che guevara etc].

    t.s.s last blog post..linz 1904

    Reply
  11. @ts : Aia cu masturbarea e documentata la bone nu la mame, si in perioada victoriana nu in evul mediu. In afara de acest element de radio Erevan, sunt de acord cu sentimentul ce-ti anima comentariul.

    Reply
  12. @mp: pai u know, in perioada victoriana a fost a gothic[medieval]-revival, in poezie, arhitectura etc. poate ca la bone trendul asta s’a exprimat prin manipularea intensiva a micutilor 😛

    t.s.s last blog post..m sebastian

    Reply
  13. dao a scris: “@ Ina. Dar, ce este Dumnezeu fără Adevar, dacă sunt atîţea care cred că sunt nedreptăţiţi?”

    Frumos Dao.

    Dumnezeu este Adevar.

    Reply
  14. @ Ina. Noi nu trăim viata, ci construim metafore şi comparaţii, făcînd tot posibilul să transferăm de pe umerii noştri povara răspunsului pentru existenţă . Dumnezeu este cea mai reusită metaforă – indescifrabilă, respetiv, inepuizabilă. “Eu sunt calea, adevărul şi viaţa” – încearcă şi ajunge la originea sensului!

    Reply
  15. Zilele trecute am cumparat o papusa, un bebe mic si dragut de care poate ati avut si voi cand erati mici. Am luat-o cadou unei fetite de 2 ani. Greseala mea a fost ca nu m-am gandit sa dezbrac respectiva papusa asa cum a procedat fetita (toti copii au o pasiune din a dezbraca si a imbraca papusile) Ei bine…mare mi-a fost uimirea cand am observat ca bebe mic de jucarie avea o pereche de sani in toata regula, destul de conform realitatii ca sa spun asa.
    E un adevarat efort psihic si fizic din partea unui parinte sa ia la verificat cartile pentru copii, jucariile, programele TV pentru copii, desenele animate etc.,dar daca ne-am lasa pe mana lor, intreaga etica s-ar duce pe apa sambetei (ca experiment incercati sa va uitati 5 minute pe un post care difuzeaza desene animate, asemenea tampenii nici nu credeam ca exista, nu mai spun de dialoguri care parca sunt special dedicate retarzilor). E posibil sa exagerez, dar se doreste o noua generatie inapoiata mintal si fara echilibru (crescuti cu mutanti si extrateresti in loc de Frumoasa si bestia sau Tom si Jerry)
    Parerea mea ramane aceeasi : lumea se prosteste pe zi ce trece, un fel de epidemie fara antidot.
    Numai bine!

    Reply
  16. Exista o corelatie mai profunda intre sexualitate si dezvoltarea omenirii in general. Odata cu evolutia lor, oamenii au inceput sa-si impuna anumite limite in ceea ce priveste sexualitatea, tocmai pentru a putea obtine si alte realizari specific umane (pe linga functiile pur fiziologice specifice animalelor).

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.